<p> با توجه به قدرت و حاکمیت اشعریان بر قم، تشیّع امامی پس از آنکه در این خاندان پذیرفته شد، باید در میان بومیانی که از کیش مجوسیت به اسلام میگرویدند و سایر اهالی قم نیز بهتدریج، همهگیر شده باشد. دیدگاه وبر بشدت بر متفکران پس از او تأثیرگزار بود، چنانچه امروزه دیدگاه پذیرفته شده عمومی در علوم اجتماعی و فلسفه را شکل دادهاست. آلات موسیقی آسوریها تشکیل می شده از نوعی چنگ مثلثی شکل - یک نوع سیتار ۵ تا ۱۰ سیمه و چند نوع نی ساده و مضاعف - بوق و تنبور در آثار نقش برجسته از اقوام آسوری بدست آمده است که در آنها اغلب نوازندگان به صورت تک نوازی و یا در ارکسترهای چند نفره مشغول نواختن می باشد . اما به نظر میرسد که این حالت، علت دیگری داشته؛ هر چند دلیل اول نیز دلپذیر است و دلیل دوم هم از مقامات اولیای خداست و ما منکر این تجلیات نیستیم و علما در باب تجلیات بزرگان مطالب زیادی نوشتهاند؛ مثل مرحوم جزائری که داستانهای متعددی در این باره نقل میکند. مورخ اوکی گونی اشاره کرد که در اوایل سال 1976، حکومت نظامی هنوز وجهه خوبی در میان جامعه داشت و اینکهابعاد سرکوب سیاسی تا مدتها بعد مشخص نبود.</p>
تلگرام
<p> پراکندگی جمعیت در کشورها در سال ۱۳۳۷ چنین توصیف شدهاست: ۲۳۰ میلیون در کشورهای مستقل عمدتاً اسلامی، ۵۰ میلیون در چین، ۴۰ میلیون در هند، ۵۷٫۵ میلیون در سرزمینهای تحت نقوذ فرانسه و بریتانیا، ۲۰ میلیون در جماهیر شوروی، ۷٫۵ میلیون در کشورهای تحت سرپرستی سازمان ملل و ۲۰ میلیون در سایر کشورهای جهان. اقطاع یا تیول یعنی «واگذار کردن دولت، خالصهای از خالصهها یا مالیات قریهای به یکی از نوکران خود در ازاء مواجب او در تمام عمر» (دهخدا، 1373: 6357). در نظام اقطاع یا تیول داری «حکومت زمینهایی را که در تصاحب داشت (اعم از این که به وسیله جنگ، مصادره یا فقدان سرپرست به دست آورده بود) در اختیار افرادی که از سوی حکومت برگزیده میشدند قرار میداد تا درآمدها و مواهب آن بهره جویند. انبوهی از مباحث معرفتشناسی بر این پایه شکل گرفت که چه عناصرو عواملی بر تولید این معرفت اثر میگذارند. پژوهش حاضر در نظر دارد با عنایت به اقدامات روشنفکران بومیگرا در حوزۀ فعالیتهای فرهنگی در زمینة ایرانشناسی و ضمن تأکید ویژه بر مطالعات آیین میترا و همگرایی رژیم پهلوی با اندیشة میتراییسم به این پرسش پاسخ دهد که
<p> در جنوب نیز نابسامانیهایی توسط اعراب و راهزنان دریایی (قواسم یا جواسم) پدید آمد و موجب شد تا تجارت دریایی ایران از رونق بیفتد. کشمکش از برخورد و مقابلة شخصیتها به وجود میآید و پیرنگ همیشه با کشمکش سروکار دارد. دربارة حجم منظومة پندنامه و مقایسة آن با حجم مثنویهای مسلّم عطار، باید گفت که بعید به نظر میرسد عطار با وجود افزونی تعداد ابیات چهار مثنوی مسلّم خود، منظومهای به کوتاهی و کمحجمی پندنامه سروده باشد. وی پس از ازدواج نزد همسرش درس خواند تا آن که در اغلب علوم استاد شد. این دو طبیب گیلانی در بیمارستانی که دار الشفا نامیده می شد و توسط میر مومن استرابادی در شهر حیدراباد تاسیس شده بود با عنوان پزشک خدمت می کردند (نویسندگان این مقاله در سال 1393 از این دو محل در شهر حیدر آباد بازدید کردند). مرحوم شیخ عبدالرزاق الهیان فرزند آیت الله حاج شیخ محمدباقر الهیان و نوه عارف وارسته آیت الله شیخ محمدتقی تنکابنی نماینده تام الاختیار میرزای شیرازی بزرگ در قزوین، 27 دی ماه سال 1309 هجری شمسی در شهرستان رامسر چشم به جهان گشود.تحصیلات ابتدایی را در همین شهر و در دبستان اردیبهشت به پایان رساند.</p>
<p> او اغلب از مضمون " هزار نقطه نور " برای توصیف قدرت شهروندان در حل مشکلات جامعه استفاده می کرد. حذیفهبنیمان،معروف به صاحب سِر رسول خدا(ص)، از شیعیان و دوستداران و یاران خاص امام علی(ع) بوده است. منابع تاریخی دورۀ اسلامی که آگاهیهایی دربارۀ یزدگردیکم (399تا420م) به دست میدهند و البته بازتاب دیدگاهِ خداینامه، تاریخ ملی ایرانیان، بودهاند از او با واژگانی همچون فریبنده، درشت، خشن، بزهگر و مجرم سخن گفتهاند و یزدگرد چهرۀ پادشاهی ستمگر و بداندیش به خود گرفته است و همۀ کردهها و سیاستهای او زشت و نکوهیده خوانده شده است (نک: طبری، 1352: 2/613؛ بلعمی، 1385: 640تا642؛ اصفهانی، 1346: 11، 23، 52؛ مقدسی، 1349: 3/140و141؛ خوارزمی، 1347: 102؛ بیرونی، 1392: 147تا153؛ ثعالبیمرغنی، 1372: 311؛ فردوسی، 1393: 6/361تا411؛ ابنبلخی، 1363: 74؛ همچنین نک: جلیلیان، 1395: 19تا45). در این گزارشها از سختگیری، خونریزی و ستیزهگری یزدگرد با مغها، بزرگان و هموندان خاندانهای بزرگ یاد شده است که این خود آشکارا نگاه خشمآلود آنها را بهشیوۀ پادشاهی یزدگرد بازتاب میدهد.
- پنجشنبه ۰۱ دی ۰۱ ۱۲:۱۳
- ۱۰ بازديد
- ۰ نظر