<p> «کتاب تاریخ اول دبیرستان» دو بخش دارد: بخش اول تاریخ ملل قدیم مشرق و بخش دوم تاریخ ایران باستان تا پایان اشکانیان را در بر میگیرد. 2003) روندهای مصرف تجربی را شناسایی کردند و تأکید کردند که مصرفکنندگان تلاش میکنند تا با حضور در رویدادها و فعالیتها، تجربهای فوقالعاده و فراموشنشدنی را ایجاد کنند. بستن چشم و گوش و انکار و ایراد ثمر ندارد و پول و زور و علم دارند و هر چه میخواهند، میکنند. یکی از ثمرات این جنبش، تقویت «ایران خواهی» و افتخار به گذشته ایران، به عنوان «وطن تاریخی» است که در سرتاسر شعر و ادبیات مشروطه نیز به چشم میآید(آجودانی، 1382: 228)؛ بنابراین، میان تفکر تاریخی دربارة هویت ایرانی با آنچه در نگاه متفکران معاصر از هویت ایرانی وجود دارد نیز تفاوتهایی وجود دارد که به شرایط تاریخی هر دوره بازمیگردد. پرداختن به مقولة هویت اجتماعی هم از مؤلفههایی است که در مراحل آغازین فرآیند رشد نوجوانی صورت میگیرد(دالکی، 1384: 296) و در این دوره احساس تعلّق فرهنگی فرد نیز اصلاح میشودوی طی سالهای بعد، بارها به عنوان رییس دیوان عالی، سفیر، وزیر وزارتخانههای مختلف و نخستوزیر برگزیده شد و به همان نسبت که از جنجالیترین شخصیتهای سیاسی تاریخ معاصر ایران محسوب میشود، از لحاظ فرهنگی هم شهرت دارد. این تعداد بهمنظور حذف موارد غیرمرتبطِ بازیابیشده بررسی شد و پس از بررسی کلیدواژه و عنوان و حذف موارد غیرمرتبط 62 عنوان باقی ماند که یک عنوان کتاب و 61 عنوان مقالۀ تألیفی را شامل میشد. موضوعهای کتاب دردو بخش تنظیم شدهاند. دوره دوم تاریخ ایران - محمدعلی فروغی با تغییراتی در نوشتههای قبلی خود و با حذف تمدنهای باستانی، این کتاب را در 216 صفحه و در دو قسمت تنظیم کرد. به هر حال، شاید در مطبعهای که جزو تشکیلات دارالفنون قرار گرفت، بعدها بخشهایی از همین کتاب به چاپ ر کتاب گردونه و چهبسا در امر تدریس هم مورد استفاده قرار گرفته باشد؛ ولی چنین کتابهایی دارای مشخصات کتابهای درسی نیستند. چنانکه قبلاً نیز اشاره شد، مقدار ضریب همنویسندگی (CC) عددی است بین صفر و ۱ و به این معناست که اگر مقالههای تکنویسنده در اکثریت باشند مقدار CC به سمت صفر و اگر تعداد مقالههای دارای بیش از یک نویسنده در اکثریت باشند، این ضریب به سمت یک میل میکندکتابهای درسی معرفی شده در یک مورد به هم شباهت دارند و آن تحسین هویت ایرانی و کوشش برای معرفی جنبههای نیکوی فرهنگ و تمدن ایرانی است؛ حتی در
تلگرام کتابهایی که از زبانهای دیگر به فارسی برگردان شدهاند، مترجمان تمایلات ملّیشان را گنجانده و به کمک واژهها، روح زمانه را در کالبد اثر خویش دمیدهاند. بهرحال باید به این واقعیت اذعان کرد که در آینده ما شاهد گسترش بیش از پیش این نوع از منابع خواهیم بود و جوامع علمی دیر یا زود قابلیتهای بیشتری از این نوع منابع را شناخته و به آنها بیش از گذشته روی خواهند آورد. دوره مختصر تاریخ ایران - محمد علی فروغی آن را در 255 صفحه برای دانش آموزان مدارس ابتدایی و کلاس اول مدارس علمی(متوسطه) تهیه کرد. کتاب تاریخ اول دبیرستان یکی از مجلدات مجموعة چهارگانهای است که هرکدام برای تدریس در سال اول تا چهارم دبیرستان تهیه گردیدهاند. تهیه کنندگان این اثر به اهمیت کارشان آگاه بودند وبه پیشگامی خویش مباهات میکردند. عمومی برای سال اول متوسطه- حسین فرهودی این اثر را بر اساس برنامة درسی وزارت معارف تألیف کرد و در مهر 1309 چاپ سوم آن منتشر شد؛ ولی در سالهای بعد به طور مرتب توسط ناشران مختلف به چاپ ر کتاب گردون.</p>
<p> تاریخ مختصر ایران - میرزا کتاب گردونعلیخان، معلم مدرسه سیاسی این کتاب را با حجم 230 صفحه منتشر کرد. کتاب تاریخ اول دبیرستان - در زمان تصدی اسماعیل مرآت در وزارت فرهنگ (1317-1320) مجموعهای از کتابهای درسی تاریخ فراهم شد که در نوع خود بینظیر محسوب میگردد. سپس در مرحلة دوم با استفاده از نرمافزار یو.سی.آی. به همین ترتیب روشنی و همکارانش (1392) الگوی همکاری میان پژوهشگران حوزه سیاستگذاری و مدیریت فناوری در ایران را با استفاده از تحلیل شبکه همنویسندگی 175 مقاله منتشر شده در 17 نشریه داخلی و خارجی طی سالهای 1387 تا 1392، بررسی نمودند. یعنی به طور متوسط با تعداد کمی واسطه و با طی مسیری کوتاه از هر رأس میتوان به هر رأس دیگری ر کتاب گردون. این در حالی است که این قبیل دلبستگیها در جوامعی که دارای تنوع قومی هستند، دشواریهایی را برای برپایی حکومتهای ملّی ایجاد میکند؛ زیرا هر فردی با هویت قومی خود رشد میکند(هویت گروه اقلیت)، در حالی که باید خود را با محیط اطراف خویش نیز سازگار کند(هویت گروه اکثریت). همهی اتفاقات، منفی و حول و حوش هوسبازی است.</p>
- سه شنبه ۲۹ آذر ۰۱ ۱۷:۲۱
- ۸ بازديد
- ۰ نظر