من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد


<p> اشاره به اختلاف نقلها در متن، مانند آنچه درباره خطبه امام و مقتل حر آمده، از سویی باعث سردرگمی خواننده عام و از سویی دیگر باعث ملالت و خستگی او و خارج شدن کتاب از غرض نگارش شده است. مترجم با روش بومیسازی نظریة نیومارک آن را به صندل ترجمه کرده است، اما میتوانست برای فهم بهتر خواننده با استفاده از روش تلفیقی نیومارک، توضیحی هم در پانوشت برای آن بیاورد. مقتلنگاری معاصر شیعه را میتوان در سه رویکرد ترجمه یا بازآفرینی مقاتل پیشین، جمعآوری گزارشی منابع مختلف و بررسی نقادانه مقاتل پیشین، و آفرینش مقاتل جامع تقسیمبندی کرد. گرچه سیدجعفر مرتضی عاملی نیمنگاهی نیز به اتقان و تقدم منابع داشته، اما رویکرد اصلی او در این کتاب، جمعآوری حداکثری و دفع حداقلی است؛ برای مثال گرچه خود اذعان میکند که داستان عروسی حضرت قاسم در منبع معتبری نیامده است، بازهم درصدد توجیه آن است و دلایل منکران را با تکلفی بسیار، ناکافی تلقی میکند (همان، 1437، ج18، ص17) یا به جای پرداختن به اینکه استسقای حضرت علیاکبر در بسیاری از منابع متقدم نیست، تنها با ارائه توضیحاتی، در تلاش برای اثبات آن برآمده است (همان، ج17، ص250
<p> برخی از نقاط قوت این اثر عبارتاند از: تلاش برای نقل مطالب معتبر، پاسخگو بودن نویسندگان به سؤالات و ابهامهایی که ممکن است درباره مسائل مختلف برای مخاطب ایجاد شود، جمعآوری مطالب مقاتل کهن و امکان مقایسه آنها با یکدیگر، ذکر متن عربی مقالات در پاورقی، مقدمهای روشنگر درباره مسائل مرتبط با عاشورا و قیام امام حسین و عزاداری، ترجمه روان، و نقل و جمعبندی گزارشهای مختلف و داوری نهایی درباره آنها. متن سلیس و روان با زبان معیار، ترجمه دقیق و کمخطا، استفاده از منابع معتبر، عنوانبندی مناسب حوادث، تلاش جدی برای رعایت ترتیب و چینش وقایع، ارائه توضیحات علمی و راهگشا و اشاره به اختلاف گزارشها در پاورقیها، توجه به دغدغههای ذهنی و پرسشهای مخاطب، از نقاط قوت این اثر ارزنده است. موارد مشکوک و سؤالبرانگیزی نیز بدون توضیح، نقل شده است؛ مانند شکایت علیاکبر از سنگینی سلاح و تشنگی (همان، 1390، ج1، ص819) که در گزارش ابومخنف به نقل طبری نیامده است؛ بلکه در گزارشهای کماعتبارتر نقل شده و با توجه به سن و سال علیاکبر و وضعیت امام حسین7، سؤالبرانگیز است. درحالیکه این گزارش، تفاوت چندانی با گزارش متن ندارد و قراینی چون نگرانی امام حسین7 پس از شهادت علمدار لشکرش نمیتواند یکسره، عبارتِ «اذا مضیت تفرق عسکری» را تخطئه کند؛ چراکه «تفرق عسکری» به معنای فرار کردن یاران باقیمانده نیست، بلکه به معنای درهم ریختن شیرازه و نظم یاران باقیمانده یا اردوگاه نظامی من است (ضرورتی ندارد یار و سربازی زنده فرض شود).</p>
<p> درحالیکه در عربی، به کار بردن «اطلاء بالتوره» به معنای ظرف، غریب و غیر مستعمل است و اگر این مسئله درباره استعمال مشک بود، نباید خیمهای مجزا برای آن تدارک دیده میشد تا نوبت به نوبت بروند؛ چراکه مشک مالیدن به بدن در نواحی خاص نیست تا حیا، احتجاب و در پرده رفتن را بطلبد. درحالیکه پیشفرضهای این استدلالها تنها بر اساس دیدگاههای سختگیرانه کلامی پذیرفته است (همان، 1391، ص260) که یارای نفی گزارش مستفیض تاریخی را ندارد. با زبان، عبادت کردهام» و جواب حبیب بن مُظاهر: «تو، خدا را با هفتاد زبان، عبادت میکنی» (همان، 1391، ص476)، درحالیکه ترجمه صحیح بر اساس آیه قرآن، چیز دیگری است که گذشت، و گرایش کلامی در تحلیلهای تاریخی، به گونهای که مثلاً گزارش قصد ترور عبیدالله در خانة هانی را با تکیه بر نگاه حداکثری درباره جایگاه مسلم بن عقیل رد کردهاند. ترجمه نوعی تفسیر است و از این رو، با ادبیّات تطبیقی پیوند میخورد. از مصطفی رحماندوست چه میدانیم؟
اینستاگرام <p> در این بین نهادهای دینی- فرهنگی ازجمله نهادهای بنیادین (به­ویژه در جوامع اسلامی) هستند که در ادبیّات داستانی کودک و نوجوان موردتوجه خاص قرارگرفتهاند؛ لذا در این تحقیق که با هدف شناخت هر چه بهتر چگونگی معرفی و انعکاس نظام اعتقادی در آثار کودکان و نوجوانان صورت پذیرفته، تلاش شده است تا به شیوة توصیفی و تحلیلی و باتوجه­به نظریة ساختارگرایی تالکوت پارسونز، این مسئله در آثار منتخب هوشنگ مرادیکرمانی، از برجستهترین نویسندگان آثار داستانی کودک و نوجوان کشورمان بررسی شود. نویسندگان با اعتقاد به ضرورت بررسی جامع و همهجانبه زندگی اهلبیت:، برای فهم درست گفتار، رفتار و موضعگیری آنان در اوضاع و احوال گوناگون، این دانشنامه را با همکاری محققانی با تخصصهای مختلف، با هدف پرداختن به تمام مقاطع زندگی امام حسین7، تهیه کردهاند. کاهش تعداد زوار و تلاش برای افزایش محبوبیت حج، بعد چینیِ حج، موضوعات فصل بیست و هفتم است. هرچند مطالبی از بخش مشروطه­ این کتاب در کتاب 1366 دیده می­شود؛ اما به جای فصل انحراف مشروطیت، فصلی با عنوان «بحران در مشروطیت و زوال تدریجی حکومت قاجار» آمده­ است (گروه تاریخ دفتر تحقیقات و برنامه­ریزی کتب درسی،1380: 169) و در آن برخلاف کتاب 1366، بر مقاومت در برابر استبداد محمدعلی­شاه و تلاش برای احیا و حفظ مشروطه؛ به ویژه قیام تبریز تاکید بیشتری کرده و به تفصیل آن را روایت کرده­است (همان : 73-169). به همین خاطر، واژه­های «استبداد»، «مستبد»، «قیام»، «نمایندگان مجلس»، «مجلس»، «مشروطیت»، «مشروطه­خواهان»، «مشروطه­طلب» و غیره دوباره احیا شده­اند.</p>
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.