<p> واژهها، نامها و حتی برخی از موضوعات ذکرشده در قرآن میتوانند در دورههای مختلف تاریخی، در مقام تعیین مرجع از وضوح بیشتر یا کمتری برخوردار باشند. در این بنای نیمه ویرانه که بخش زیادی از آن نابود شده، هنوز کاشیکاریهای زیبا مزین به آیات قرآن به خط ثلث خودنمایی میکنند. عصمت باقرپور (دلکش): از وی با عناوینی چون «زن حنجره طلایی»، «آتش کاروان هنر» یاد میشود. تاریخ سیستان (پیرامون ۴۴۵ ه.ق) بهظاهر کهنترین یاد از فردوسی در میان کتابهای تاریخ است. ↑ برابر کتابشناسی فردوسی و شاهنامه گردآوری ایرج افشار - که نوشتهها دربارهٔ فردوسی و شاهنامه از آغاز تا سال ۱۳۸۵ را دربرمیگیرد - با بهشمارآوردن سرودههای منسوب به فردوسی مانند یوسف و زلیخا تا سال ۱۳۸۵، ۵۹۴۲ شماره نوشتار، گفتار، فصل، کتاب منفرد و مجموعهٔ مستقل، ترجمه و منقولها، نسخههای دستنویس تاریخدار و بیتاریخ و گزیده و منثور، چاپهای متن شاهنامه و خلاصههای آن، یک یا چند داستان از آن، آثاری که برپایهٔ شاهنامه گردآوری شدهاند، نمایشنامهها برپایهٔ آن و چاپهای یوسف و زلیخا در این سالها بهدست آمدهاست. مقدسی سرزمینهای باختری اسلام مانند مراکش و اسپانیا را ندیدهاست. مجالسالمؤمنین (میان سالهای ۹۹۸ تا ۱۰۱۰ ه.ق) قاضی نورالله شوشتری مطالب دربارهٔ فردوسی را از چهارمقاله و تذکرةالشعراء و «پیشگفتار بایسنقری» گرفتهاست.</p>
<p> حکیم شاه محمد قزوینی مجالِسُالنَّفائِس امیر علیشیر نوایی را از ترکی جَغَتایی به فارسی ترجمه کرد و در بخشی از کتاب، زندگی فردوسی را بیان میکند که مطلب تازهای ندارد. حبیبالسیر (۹۲۷ ه.ق) خوانْدْمیر، یادکرد دقیقی و هزار بیتش و نقد فردوسی از شعر او را از تاریخ گزیده و داستان مجدالدولهٔ دیلمی و ستم حاکم طوس بر فردوسی و رفتن او به غزنین و گریختنش از آنجا و پشیمانی محمود و فرستادن پاداش و همزمان شدنش با مرگ فردوسی را از بهارستان آوردهاست. طریق چهارم: حاکم نیشابوری طریق دیگری غیر از طرق مذکور آورده که به سعیدبن جبیر میرسد. در فرم اجرای این آوازها که بنا به ذوق و اندیشه این دو شاعر، آفریده شدهاند، از اشعار ایشان استفاده میشود. کتیبهها به ویژه آنهایی که بر روی سنگ مقبرههای قدیمی حک شدهاند، از دیگر منابع مورد استفاده نسبنگاران شیعه میباشد. چو شد سالِ گوینده بر شست و سه! چو شست و سه شد سال و شد گوشکرز گیتی چرا جویم آیین و فر؟ این فیلم در اواخر مهرماه اکران خواهد شد. همچنین آن جا که میگوید: «اگر مادرش جزع نکرد و چنان سخن بگفت، طاعنی نگوید که این نتواند بود که میان مردان و زنان تفاوت بسیار است، وَ رَبُّکَ یَخْلُقُ ما یَشاءُ وَ یَخْتارُ» (بیهقی، ۱۳۹۰: ۲۴۰)، (قصص/ ۶۸) به کمک آیات به توصیف شخصیتهای تاریخی میپردازد.</p>
اینستاگرام
<p> مفسران معاصر بهطور عمومی برای تبیین این آیات به سلسله مسائل غیبی در متحد کردن قلوب توسط خدا میپردازند؛ برای مثال علامه فضلالله در تفسیر خود ذیل آیه 103 سوره مبارکه آلعمران بهجای آنکه بر تبیین مسائل تاریخی و اجتماعی عصر نزول و تأثیر اسلام بر شکلگیری وحدت در بین قبایل عربستان بپردازد با تأکید بر سایر جنبهها بیشتر بر مسائل تأثیرات غیبی بر پیروزی اسلام در عربستان پرداخته است (فضلالله، 1419: 6/191-198). با اعتراف به صحت این مطالب اما بسیاری از مسائل در ذیل همین آیه تاریخی قابلذکر است که عموماً بهسبب توجه به امور معنوی از آنها غفلت به عمل میآید. پس از اسلام، صورت اول بهعلت عدمِ کاربرد بهتدریج منسوخ میشود و در روزگار فردوسی بهگمان تنها برخی موبَدان بر آن مسلط بودهاند؛ و در نتیجه فردوسی نیز با آن آشنایی نداشتهاست. ٣٤ـ مشحون ،حسن (١٣٨٠)، تاریخ موسیقی ایران ،١٣٧٧، انتشارات فرهنگ نشر نو، چاپ اول ، تهران . هیتلر به عنوان یک کهنهسرباز نشاندار جنگ جهانی اول در سال 1920 میلادی به حزب نازی پیوست و در سال 1921 به ریاست آن ر آکادمی ژرف اندیش . زمینهی بازی در حالت پایه یک تلفزار برهوت است که از جنایتکاران دیوانه پر شده است، ولی پاندورا بهقدری هویت و شخصیت و تاریخچهی عجیبغریب دارد که انگیزه داشته باشیم در دنبالهها نیز همچنان وقایع سیارهی پاندورا را دنبال کنیم و نیازی نداشته باشیم به دیگر قسمتهای کهکشان سر بزنیم.</p>
<p> در مجمل التواریخ (۵۲۰ ه.ق) هفت بار از فردوسی و یک بار از شاهنامه سخن بهمیان آمدهاست. ابن اثیر در کتاب الکامل فی التاریخ (پایانیافته به رویدادهای سال ۶۲۸ ه.ق) از مجدالدوله دیلمی و شاهنامه خواندن او گفتهاست. ↑ ابن شعبه، تحف العقول، ۱۴۰۴ق، ص۲۳۷-۲۴۰. ↑ به بخش سرایش شاهنامه بنگرید. ↑ هرچند راوندی و برخی دیگر از تاریخدانان جنبش فرهنگی-ادبی سامانیان را شُعوبیه نامیدهاند، اما در بیشتر منابع، شعوبیه جنبشی بوده که در سدهٔ دوم و سوم ه.ق از اواخر امویان تا چندی پیش از پایان روزگار عباسیان رواج داشته و آثارش در بیانِ برتریِ عجم بر عرب بودهاست. نقش خیام در حل معادلات درجهٔ سوم و مطالعاتش دربارهٔ اصل پنجم اقلیدس نام او را بعنوان ریاضیدانی برجسته در تاریخ علم ثبت کردهاست. بنابراین 100% فهرستبرگههای فیپای کتابخانۀ ملّی که در بررسی حضور داشتند و نمونه از کل موارد بودند، دارای اشتباه هستند، چنانکه بدون مراجعه به اصل کتاب، حداکثر فهرستبرگهها حداقل دارای 1 اشتباه (در ISBN) و با مراجعه به اصل کتاب حداکثر فهرست برگهها حداقل دارای 2 اشتباه (در ISBNو ناحیه توصیف مادی) هستند. </p>
- سه شنبه ۲۲ آذر ۰۱ ۱۸:۵۰
- ۹ بازديد
- ۰ نظر