<p> تنها نسخه این کتاب که در دست است، چنانکه نسخهپژوه توانا استاد دانشپژوه با توجه به کاغذ و خط آن اشاره کردهاند، باید میانه سدههای هفت و هشت نوشته شده باشد اما اینکه اصل کتاب مربوط به چه زمانی است، درست دانسته نیست. این مباحث، نتیجه بررسیِ سه پایگاهِ مورد نظر در حوزه مدیریت اطلاعات است. شده، کتابهای متعددی است که به بررسی آثار ادبی یک نویسندهی نام آور پرداخته است. چنین نیازی را تنها هنگامی میتوان رفع کرد که دنیای متن به فاصلة مساوی از هر دو فرهنگ مبدأ و کتاب گردون قرار داشته باشد. نکته نغز و ناب دیگر، تعبیر «از عالم دانایی به عالم بینایی ر کتاب گردونن» است که میتواند تعریف ویژه و شناسه شایسته و شیرینی از عرفان شمرده شود و گزارشی به لفظ اندک و معنی بسیار از دگردیسی شأن و شخصیت سالک و گذار او از عالم حس و علم و عادت به دنیای شگرف کشف و شهود و رؤیت به دست دهد. عشق است که مرد را ضالّ کند و گمراهی از خود و هستی خود باشد. </p>
<p> علیرغم تحدیدات پیشگفته، ادعای وابستگی فرآیند پیدایش ایدههای نو و ابتکارات به شبکه روابط همتألیفی مستلزم تبیین نظری و بیان مکانیسم علّی است که نشان دهد چگونه تولید دانش توسط یک دانشمند متأثر از جایگاه وی در شبکه روابط و اشخاصی است که با آنها ارتباط دارد. لحن سخن او هنگام بیان نکات و حالات عرفانی لحن کسی است که خود این راه را رفته و این مسائل را آزموده است و گویا به همین دلیل است که هرگز از هیچ عارف و صوفی دیگری نام نبرده و سخنی نقل نکرده و هرچه گفته از خود اوست و این خود از ویژگیهای این کتاب است. به گمان بسیار ذوق زبانی و هنری نویسنده که از آبشخور تجربههای سلوکی سیراب بوده، او را توانا ساخته تا در بیان مراحل و منازل سلوک و حالات و مقامات مردان، از کلیشههای رایج فراتر رود و از آنها کمتر بهره گیرد و از خود مایه گذارد و واژگان و مفاهیمی بر فرهنگ عرفانی بیفزاید. نویسنده بر قرآن و حدیث تسلط بسیار داشته است و به همین دلیل در جای جای سخنان و نوشتههایش به مناسبت، از آیات و روایات به خوبی و فراوانی بهره گرفته است.</p>
اینستاگرام
<p> در طی تحقیقات جنایات جنگی بر روی گورهای دسته جمعی در بوسنی، انسانشناسان پزشکی قانونی جهت تشخیص قربانیان فراخوانده شدند. باز در این تجرید از علایق و عوایق به تفرید رسند، از خودی خود مفرد گردند و ترقی کنند به عالمِ سرّ سرّ قلب، آنجا موحد گردند و توحید روی نماید» (برگ10). این نسخه ظاهراً میان سدههای هفت و هشت نوشته شده و به خط نسخ درشت روشن است، آیات و اخبار در آن معرب است و روی آنها خطی سرخ، گویا تازهتر، کشیده شده و عنوانها درشتتر و به شنگرف نوشته شده است. شخصیت های داستان مثنوی مولانا وکوئیلو در پس دستگیری خدا و ندای درونی که جهت مسیرشان را می نمایاند، راه می سپرند. اگر مقصود، تولد یا بعثت آن بزرگوار باشد که با عبارت «حقیقت آن دابه پانصد و بیست و یک سال است که کشف شده است» مناسبتر نیز هست، حدود 53 سال (اگر مبدأ را تولد بدانیم) یا حدود 13 سال (اگر مبدأ را بعثت بدانیم) این تاریخ به عقب خواهد رفت و زمانی که مؤلف این بخش را مینوشته یا میگفته است سال 468 یا سال 508 خواهد شد و اگر مبدأ را هجرت بدانیم که تاریخها بر بنیاد آن حساب میشدهاند، همان سال 521 خواهد بود.</p>
<p> در کدام نقاط اختلافی منجر به تغییرات اساسی مانند سخن گفتن شده است؟ همانطور که مقدسات دینی، چیزی استعلایی، فراتر از افراد، عینی، محدود کننده و طالب احترام هستند و کالینز حقیقت را در عرصه دانش همینگونه میپندارد (شارعپور و فاضلی، 1386)، یک مقاله علمی- پژوهشی نیز میتواند امری مقدس باشد. بسیاری از دانشمندان چون کالینز، هگستروم، فلک و تامس کوهن معتقدند که دانش توسط گروههایی از دانشمندان تولید میشود (شارعپور و فاضلی، 1386). بنابراین مبنا، سازمان اجتماعی علم نقش اول را در بررسی روند تولید علم ایفا خواهد کرد. «طالبانی را که ارادت در باطن ایشانِ پدید آمد، در خدمت به حرمت درآیند، پس در صحبتِ حضرت به همت هر چه دارند فدا کنند و تسلیم آرند، آنگه از مشاهدت نشان بینند، پس در هیبت باشند از تعظیمِ الهیّت، آنگه در دل اثرِ محبت بیابند» (برگ10). این قدمگاه منتهیان عرفای امّت است در مشاهدت. بسیاری از آثار بزرگان در نتیجه نقدهای پیشینیان نوشته شده و سبب ساز پیدایش آثار جدید با استحکام بیشتری شده است. از نکتههای نغزی که چندین بار در این متن آمده، اصطلاح زبان مرغان است به معنی زبان اشاری و رمزی و تأویلی عارفان.</p>
- سه شنبه ۲۲ آذر ۰۱ ۱۸:۴۶
- ۷ بازديد
- ۰ نظر