<p> ترانه های محلی اولین پایه تجربه موسیقی هر کشور به شمار می روند. ابن مازه (د.566ق) در سفرنامه مناسک لطائف الاذکار که به سال 552 قمری نگاشته شده، برای اولین بار سه قبه اهلبیت:، ابراهیم و عثمان را در بقیع گزارش کرده است. نکته مهم در گزارشهای این قرن، معرفی خانه امیرالمؤمنین7 در بقیع است. 4. امر مهم و حیاتی تامین آب در سرزمینی کویری چون کرمان از طریق حفر چاههای آب و قنوات متعدد. 1- محوطه ها و بناهای تاریخی: آثار برجای مانده از انسان ها و جوامع گذشته از جمله مهم ترین شواهدی اند که به مورخان این امکان را می دهند تا از چگونگی اوضاع فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی دوران گذشته آگاهی یابند. شاید یکی از جنبههای بیبدیل حیات اجتماعی سلطانعلیشاه گنابادی، توجه به امری باشد که در دوران معاصر و بهعنوان یکی از مصادیق آسیبهای اجتماعی، در اکثر جوامع گریبانگیر افراد و دولتهاست. بسیاری از خانواده ها از اسامی برای فرزندانشان استفاده می کنند که موفقیت هایی در طول تاریخ به خود اختصاص داده باشند؛ از میان آن ها می توان به نام پوریا، برگرفته از شخصیت تاریخی پوریای ولی اشاره کرد که برای بسیاری از آقا پسرها مورد استفاده قرار می گیرد. بر این اساس، به صورتبندی نوعشناسی دینی خویش و ارائه انواع مثالی نگرشهای دینی اقدام کرد و مدعی شد که در این نوعشناسی، آن ویژگیهایی را که مختص هر یک از ادیان هستند، موجبات تمایز میان یک دین از ادیان دیگر را فراهم میآورند و درعین حال از نظر وی حائز اهمیتاند را مطرح کرده و همواره، آن ویژگیهایی که در تصویر کلی یک دین و در شکل دادن به روش عملی زندگی و نیز در ایجاد تمایز میان یک دین با ادیان دیگر نقش تعیینکننده داشتهاند را مورد تاکید قرار داده است. </p>
<p> هنگامی که او 21 ساله بود، از ذات الریه تهدید کننده زندگی و سه کیست رنج می برد . از این منظر، دین واکنشی در برابر تهدید بیمعنایی در زندگی بشری و کوششی برای نگریستن به جهان، به صورت یک واقعیت معنیدار است. سرودهای پارسی میخواند. عبدالله او را مورد توجه قرار داد و به عنوان برده خریداری کرد نشیط بنا به تمایل عبدالله بن جعفر که از بزرگان قریش بود غنای عربی را از «سائب خاثر» فراگرفت و در این فن نیز استاد شد و شماری از موسیقیدانان عرب نزد او به آموختن موسیقی پرداختند. در مقاله نگارنده نوشتار حاضر که به دومین همایش ملی خیر ماندگار ارائه شد، عملکرد دنیوی و اعمال خیر و عامالمنفعه شاه نعمتالله ولی، بهعنوان یکی از بزرگان و احیاگران طریقت در ایران مورد بررسی قرار گرفت. بیــــژن کامــــکار: پرچـــم ایران ســـه رنگ اســـت و هر شاخصه ای چون ادبیات، زبان،موســـیقی و… جای جای این خاک پر آکادمی ژرف اندیش خاستگاه دانشمندان، فلاسفه، شعرا و عرفایی بوده که هر کدام به تنهایی میتوانستند افتخار یک کشور باشند. در رثای ژاندارک نوشتهها و سرودههای بسیاری به زبان فرانسوی تالیف شده است.</p>
<p> تنها نوشته مدون و اثر مکتوب وی، کتاب پند صالح است که بسیاری از معانی عرفانی را در کلمات کوتاه بیان کرده است و در عین اختصار و کوتاهی، دستورالعمل جامع و کافی و شافی روندگان طریقت بلکه عموم مسلمین است. بر اساس نظریات وبر، انواع گوناگون صورتهای دین وجود دارند که در این گوناگونی، میتوان تعدادی از انواع بنیادی را تشخیص داد، یعنی انواعی که از امکانات موجود در ذات راهحلهای مسئله رستگاری سرچشمه میگیرند. به نظر من مسئله هوش جمعی در عمل مسئلهای است که کتابداران باید با آن دست و پنجه نرم کنند نه آنکه از آن واهمه داشته باشند. مسجد شاه اصفهانهم مانند مسجد شیخ لطف الله، از کاشی های فیروزه و به سبک 7 خشتی ساخته شده است. سبک آثار ارایه شده عمدتا در قلمرو نستعلیق،شکسته نستعلیق و خط نگاره(خوشنویسی نقاشی) است، که عمدتا با استفاده از مرکب خوشنوبسی شده و اغلب آثار تذهیب دارند. 3. توجه به پیشگیری از آسیبهای اجتماعی از جمله مصرف مواد مخدر و حرام دانستن استعمال این مواد. آنچه که به شکلی موجز و مختصر بیان شد را میتوان در قالب سه دستهبندی "اشتغال به کار"، "توجه به امور جاری جامعه و اعمال خیر و عامالمنفعه" و "تحصیل و آموزش علوم رسمی" جدا کرد.</p>
<p> این کتابخانه در سال 1342 ه.ق مطابق 1303 ه.ش تاسیس گردید ولی تا سال 1313 ه.ش رسمیت دولتی نداشت و تعداد کتب آن هم زیاد نبود تا اینکه در آن سال، علیاصغر حکمت، وزیر فرهنگ وقت، از آن حدود مسافرت نموده و مزار سلطانی و کتابخانه را بازدید کرد و به رئیس اداره نگارش دستور داد که آن را رسمی کند و مقداری کتاب نیز برای آن بفرستد. تعداد شخصیتها و نیروهای مخالف قهرمان 84 مورد یعنی22 % مجموع شخصیت ها را تشکیل میدهند. اکنون(سال 1345 ه.ش) کتابخانه دارای تعداد حدوداً هزار جلد کتاب میباشد. 4. تاسیس کتابخانه و مدارس آکادمی ژرف اندیش در شهر بیدخت. در سال 1340 ه.ش هیاتی بهمنظور تاسیس بیمارستان مجهزی در بیدخت و به منظور جمعآوری کمکهای مالی تشکیل شد. جهت پاسخگویی به سوال پژوهش حاضر، نگرش و رویکرد دو تن از جانشینان معاصر شاه نعمتالله ولی به امور دنیوی و فعالیتهای خیر و عامالمنفعه مورد بررسی قرار گرفت و به جنبههای گوناگون فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی تاثیرگذاری این بزرگان در زمانه خویش اشاراتی شد. جهت پاسخگویی به سوال پژوهش حاضر، میبایست به منابع و اسنادی که به حیات اجتماعی جانشینان معاصر شاه نعمتالله ولی پرداختهاند رجوع شود. بر اساس همین سوال و در جهت پاسخگویی بدان، در نوشتار حاضر به مطالعه واقعیات تاریخی حیات دنیوی برخی از بزرگان معاصر طریقت نعمتاللهی پرداخته شدهاست.</p>
- یکشنبه ۲۳ بهمن ۰۱ ۱۰:۳۶
- ۷ بازديد
- ۰ نظر