<p> نیچه نیز نشان میدهد که در تفکر متافیزیکی اضداد از هم ایجاد نمیشوند زیرا در آنها همواره یک وجه، اصیل است و وجه دیگر، ثانوی و فرعی. جالب است که نیچه تفکر آگاهانه را به گفتار نسبت میدهد و آن را بخشی از تفکر میداند که توسط گفتار قابل بیان است: «او در حکمت شادان» در مورد آگاهی و تفکر ناآگاهانه مینویسد: «تفکری که آگاهانه میشود بخش بسیار کوچک و به عبارتی سطحیترین و بدترین بخش تفکر را تشکیل میدهد زیرا تنها این بخش از تفکر است که به صورت گفتار یعنی علائم ارتباطی بیان میشود» (نیچه، 1377 : 332-331). دریدا در سخن گفتن از نوشتار به منزله الگویی عامتر و فراگیرتر از گفتار برای نشان دادنِ تفکر بشری، این راه نیچهای را ادامه میدهد. قم: دفتر نشر معارف (وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها). 1. وابسته نبودن به یک مکان: مهمترین مزیت خدمات تلفن همراه این است که کاربر در هر مکانی قادر به دریافت خدمات است و نیاز به یک رایانه مستقر شده ندارد.</p>
<p> گروه «نقش» در فستیوال «للانشاد» الجزایر به روی صحنه میرود گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز موسیقی - سودا مولائی: گروه موسیقی «نقش» به سرپرستی امیر شریفی و خوانندگی مهدی امامی در چهارمین فستیوال بین المللی للانشاد در شهر کنستانتین کشور الجزایر شرکت می کند. در این دوره به احتمال بسیار زیاد، یکهتاز عرصۀ موسیقی خواجه عبدالقادر مراغی بود؛ «چنانکه صاحب غنا و الحان بود و در انواع فضیل و کمال ذوفنون بود، فضل بسیار داشت و قاری بینظیر بود و شعر خوب گفتی و خط نیکو نوشتی و در علم موسیقی سرآمد ادوار بود» (خوافی، ج3، ص1130). همچنین شواهد پژوهش نشان میدهد در هر دوره تاریخی، از آلات و ادوات موسیقی خاص استفاده میشده و نواختن سازهای گوناگونی همچون: چنگ، نی، طبل، سرنا، دهل و غیره در نیایشها، مراسم قربانی، عروسی و عزا، بیانگر پیوستگی این هنر با زندگی معنوی و حتی نظامی جامعه وقت بوده است. به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، والری گرگیف یکی از مشهورترین رهبران ارکستر جهان علی رهبری را به روسیه دعوت کرده است. آنچه سقراط در این تمدن محکوم کرد، فقط یک چیز بود: غریزه و ناخودآگاهی و نیچه به همین دلیل شدیدترین حمله خود را نصیب سقراط میکند.</p>
<p> در مباحث آتی به تلاش نیچه برای احیای تفکر ناخودآگاه و واژگون کردنِ تقابلِ آگاهی/ناآگاهی به طور مفصل پرداخته خواهد شد. دریدا به طور مفصل به تقابلهای حضور و غیاب و گفتار و نوشتار میپردازد و نشان میدهد که غیاب و نوشتار در طی تاریخ تفکر غربی سرکوب شدهاند. نیچه در «انسانی، زیاده انسانی» که جزء آثار میانی وی محسوب میشود، فلسفه متافیزیکی را با قرار دادن آن در مقابل فلسفه تاریخی تعریف و نقد میکند: «چگونه چیزی میتواند از ضد خود به وجود آید؟ نیچه معتقد است فلسفهی تاریخی که وی آن را فلسفه پسامتافیزیکی دوران خود و شاید آینده میداند، خاستگاهی نیست که میان اضداد قضاوت کند. مثلاً در جفت متضاد عقلانیت و ناعقلانیت خاستگاه منبعِ عقلانیت است و ناعقلانیت، چیزی نیست جز دوری و جدا افتادگی از خاستگاه. مثلاً نوع لباس بیانگر وضع مالی و طبقه اجتماعی کسی است که آن را پوشیده است. مثلاً او هراکلیتوس را ارج مینهد و به سقراط حملههای شدیدی میکند، به ویژه به این دلیل که سقراط آگاهی را بر غریزه برتری داد و سنگ بنای تاریخ متافیزیک را محکم کرد.</p>
<p> سقراط در عصر تمدن آتنی که از نظر نیچه تمدنِ نیرو، عمل و غریزه زندگی بود، از عقلانیت و نظریهباوری دفاع کرد. نزد نیچه فعالیت اصلی و عمده، فعالیت ناخودآگاه است. سقراط نیروی حیاتی غرایز ناخودآگاه را سرکوب کرد به جای آن، عقلانیت آگاهانه را به عنوان ارزش معرفی کرد. نیچه در این مورد از ناخودآگاه به منزله وجهی که همواره به نفع آگاهی سرکوب شده است نام میبرد. نیچه در آثارش از جمله «زایش تراژدی» و «غروب بتها» از سقراط به منزله کسی نام میبرد که نخستین حرکت در این سلطه عقلانیت در او مشهود است. این به آن ماند که واجبات را ترک کنند و مستحبات و نوافل را پی گیرند»(همان، ج 2 / ص 137). بنابراین، از گفته سلامی چنین بر می آید که علاوه بر مسأله حب وطن، نشان دادن تلاشهای تاریخی خراسانیان و نیز بر شمردن فضیلت و تقدم آنان، از انگیزه های مهم نگارش تواریخ محلی در شرق می تواند به شمار آید. قاف علاوه بر آن که یکی از حروف واژة عنقاست، از نظر معنایی نیز نام کوه و جایگاه عنقاست؛ حال اگر این قاف از عنقا برداشته شود، جز عنا و رنج چیزی نخواهد ماند. این شیء همان طور که از فلسفه کانت بر میآید، بیرون از حیطه تجربه قرار دارد.</p><p></p>
- یکشنبه ۲۳ بهمن ۰۱ ۱۰:۲۷
- ۵ بازديد
- ۰ نظر