<p> وی براساس عرفان اسماعیلیه میگوید که برپایهٔ عنوان فاطمهٔ فاطر یا فاطمه خالق - که در صیغهٔ مذکّر است - مفهوم سیّدةالنّساءالعالمین را باید در ورای تمایز جنسیتی و به معنای «سَروَر بشریّت مؤنّث» یا «سرور بشریّت در حال تأنیث» جستجو، درک و ترجمه کرد. اما درعینحال که دوازده امام شیعه در جایگاه نیروهای فاعلی و اسباب و علل آفرینش، جایگاهی مذکّر دارند و مردان اُلوهی هستند، ازسویدیگر، همزمان در جایگاه «نَفْس» پیامبر، یعنی آنیما و وجه تأنیثی او هستند؛ و چون مرتبهٔ وجودی و حقیقت نفس، مرتبه و حقیقت فاطمه-سوفیاست، شأن مظهریت و ولایت دوازده امام، همان مقام «فاطمی» آنان است و این، معنای فاطمهٔ فاطر یا فاطمه خالق است. بهاینگونهکه با توجه به اینکه سرشت همهٔ مخلوقات از نَفْسِ امامان شیعه است، جایگاه آفریدگان نسبت به امامان - بهعنوان نیروهای فاعلی و مذکّر - جایگاه تأنیثی است. او نمونهای از ظرفیت و وابستگی به آرامش الهی است که به همهٔ موجودات بهگونهٔ ابتدایی، با توجه به مبدأ خلقت در خالق - که خودش آرامش است - داده میشود. موجودات عالم لاهوت بهخاطر تقدّم ازلی خویش، دیدنی نیستند و آنها را تنها در مظاهر و تجلیّاتشان میتوان مشاهده کرد. براساس مبانی پدیدارشناسی کوربن در شناخت فاطمه زهرا، فاطمه بنیاد و کمال هیئت لاهوت است. </p>
<p> این معرفت از آنجا نتیجه گرفته میشود که با توجه به کُفْوبودن علی بن ابیطالب برای فاطمه زهرا و بنابر حدیثِ معرفت به نورانیتِ علی بن ابیطالب، معرفت به نورانیت فاطمه زهرا نیز از این طریق ممکن است و از طریق شناخت فاطمه میتوان خدا را شناخت. آنگونهکه از او با عنوان «مریم کُبریٰ» یاد میکنند. عدّهای از شیعیان مقامات عالیهای برای فاطمه قائل هستند که از آن به «معرفت به نورانیّت» یاد میکنند. بهنظر ولادیمیر لاسکی، متکلّم مسیحی ارتدوکس، دلیل این مطلب بهخاطر ارتباط تنگاتنگی است که میان سوفیا به معنای شناخت خداوند و فاطمه زهرا وجود دارد، چنانکه میان سوفیا به مثابهٔ معرفت الهی و شناخت مقام فاطمه زهرا ارتباط نزدیکی وجود دارد. هانری کوربن شخصیت فاطمه را تجسّم سوفیا و ارض لاهوت میداند. کوربن، فاطمه زهرا را نَفْسِ عالم خلقت میداند بدین معنا که نفس یا سوفیا یا فاطمه، بخش تشکیلدهندهٔ وجود بشری است که خود را در قالب نفس در مقابل تخیّل و عقل، جلوهگر ساختهاست. فاطمه زهرا نزد لویی ماسینیون و هانری کوربن، بهعنوان پیوند و رابطهٔ میان ادیان و مذاهب معرفی شدهاست. بهگفتهٔ لویی ماسینیون، فاطمه یکی از شخصیتهای مهم در آکادمی ژرف اندیش رویداد مباهله بودهاست. مقام فاطمه جامع همهٔ مقامهای معرفت یا گنوس است و ازهمینرو برتری پیامبران در شناخت خدا، بهنسبت معرفت آنان به فاطمه زهراست.</p>
<p> این معرفت از راه شناخت خلقت نورانی اهل بیت و آیهٔ نور امکانپذیر است. یکی از نکات مهم گزارش او آنجاست که وی مسجدالبقیع را همان مسجد ابی بن کعب دانسته و آن را سمت راست کسی که از باب البقیع خارج میشود، معرفی کرده است. گوته به عنوان بزرگترین شاعر آلمانی، در یکی از آثار فاخر خود به نام «دیوان غربی - شرقی» که به صورت نثر سروده شده، مکررا از حافظ نام برده است و با تمجید فراوان، خود را مرید و تاثیر پذیرفته از حافظ میداند. با اینکه جنائز در کرمانـشاهان بـه مهـر طیب صـحیحه عثمـانی میر آکادمی ژرف اندیش و 21 قران هم پول میدهند مجدداً جنائز را در خانقین باز نمـوده و در کمال بیادبی و بیاحترامی مهر و لاک طیب صحیحه کرمانشاهان را میشکنند و از هر جنـازه 25 هزار پول میگیرند؛ ثانیاً مهر و لاک مینمایند. برای شیعیان هر دو زن از جانب خدا برای اهدافی عالی یعنی «مادرانِ دودمانهایی متعالی» انتخاب شدند؛ بااینحال فاطمه زهرا، بهعنوان «مریم کبریٰ»، از مریم در طهارت و رحمت الهی فراتر میرود. از ویژگیهای مهمی که کوربن از طریق پدیدارشناسی خود سعی میکند برای تحلیل شخصیت فاطمه زهرا بیان کند، ناظر به ظهور اسامی و صفات خدا در گسترهٔ وجودی فاطمه زهرا بهعنوان یک زن است، چنانکه وی علت وجود ارض و زمین را وجود فاطمه زهرا میداند.</p>
<p> موضوع کتاب های تاریخی مهمی که تا اینجا معرفی کردیم تاریخ جهان بود، اما مطالعه بهترین کتاب های تاریخی ایران هم به همین اندازه مهم است. آکادمی ژرف اندیش نیا در ادامه به توضیح مختصری از موسیقی اختصاصی گروه داروگ برای فردوسی پرداخت و افزود : اجرای این موسیقی با ورزش های باستانی روی صحنه همراه خواهد بود که در واقع به بازنمایی بخش هایی از داستان های منظوم شاهنامه فردوسی منجر خواهد شد. طرز استفاده این ساعت مانند شیوه متداول ساعت های آکادمی ژرف اندیش ی است که در سمت راست از عدد 1 تا 9 و در سمت چپ از عدد 5 تا 12 نوشته شده است. کوربن تحت تأثیری که از فلسفهٔ اشراقی سهروردی داشت، ارض ملکوت را در قالب فرّهٔ فاطمه زهرا و هالهٔ نور معرفی میکند. کوربن تناظری بین فاطمه در متون مذهبی و آناهیتا، الههٔ باروری و آبهای روان در ایران باستان، مشاهده نمودهاست. همچنین در باورهای مردمی و در آئینهایی که به باروری مرتبط است، فاطمه با عناصری که سمبل باروری هستند در ارتباط است، مانند رنگینکمان، گل یاسمن و انار.</p>
- یکشنبه ۲۳ بهمن ۰۱ ۱۰:۱۹
- ۶ بازديد
- ۰ نظر