<p> هزینه اکتشافی (مستقیم و غیرمستقیم) در قالب قرارداد بیع متقابل که برای توسعه میدان منعقد میشود، منظور و به همراه هزینههای توسعه از محل فروش محصولات تولیدی همان میدان بازپرداخت خواهد شد. بدین ترتیب، امکان رقابت بین شرکتهای نفتی برای توسعه میادینی که کشف شدهاست عملاً از بین رفت زیرا که شرکت ملی نفت به موجب این ماده متعهد میشود که قرارداد توسعه میدان را با همان شرکتی منعقد نماید که عملیات اکتشاف را انجام دادهاست. از این رو آب به سمت جاپودری هدایت میشود. جهت جلوگیری از چنین مشکلی قبل از المنت یک ترموستات قرار داده اند تا فاز پس از ترموستات به هیتر برسد. از سوی دیگر، به نظر میرسد که این آئیننامه، در واقع معادل همان قوانین مربوط به قراردادهای نفتی است که قبلاً از انقلاب اسلامی رایج بوده و همواره میبایستی به تصویب مجلس برسد. این مسئله از کاستیهای جدی در همکاری با شرکتهای نفتی خارجی است. دیگ خارجی به بدنه دستگاه چفت شده است. نظر به اینکه امتیازنامه دارسی(1280 مطابق با 1901 میلادی) قبل از تصویب قانون اساسی مشروطیت (مصوب 8/10/1285 شمسی)، از طرف مظفرالدین شاه قاجار به دارسی اعطاء شد، هیچ اشارهای در این امتیازنامه به اصل مالکیت و حاکمیت ملی بر ذخایر نفتی نشده است. </p>
<p> دانش لازم در این زمینه با استفاده از قواعد انجمنی (که "نوع محصول"، را به "نوع خرابی" مرتبط میکنند) به دست میآید. از این رو همزمان با روشن شدن لامپ می بایست شاهد انجام عملیات بعدی ماشین (اولین عمل آبگیری ماشین است) باشید. عبارت آخر در این ماده قابل تأمل است. بند 2 ماده 18). این ماده، مصداقی از اعمال حاکمیت ملی بر نحوه بهرهبرداری از ذخایر نفتی است. نخستین باری که به رعایت اصل مالکیت در قراردادهای نفتی صریحاً اشاره شده است بند 3 جزء (د) ماده 18 همین قرارداد کنسرسیوم میباشد: «نفت خام و گاز طبیعی که شرکت ملی نفت ایران به شرکتهای بازرگانی می فروشد در سر چاه به ملکیت شرکتهای مزبور در میآید». سرانجام، در اجزاء دوم و سوم بند ب ماده 20 این امتیازنامه مقرر شده است که «درموقع ختم امتیاز، خواه به واسطه انقضای عادی مدت و یا به هر نحو دیگر پیشامد کرده باشد، تمام دارایی کمپانی در ایران شامل تمام اراضی و ابنیه و کارخانهها و ساختمانها و چاهها و سدهای دریایی و راهها و لولههای حمل و پلها و ماشین ها و مؤسسات و تجهیزات (و نظایر آن) در ایران به طور سالم و قابل استفاده بدون هیچ مخارج و قیدی متعلق به دولت ایران میگردد.» خاطر نشان میشود این ماده، دقیقاً مشابه ماده 15 قرارداد اولیه دارسی است با این اختلاف که در قرارداد دارسی از عبارت «تمام اسباب و ابنیه و ادوات موجوده شرکت به جهت استخراج و انتفاع معادن» استفاده شده است در حالی که در امتیازنامه جدید، واژه «در ایران» اضافه شده است که نتوان آثار حقوقی این ماده را به داراییهای شرکت در خارج از ایران توسعه دادبرخی از این ایرادها قابل تعمیر هستند و در برخی موارد نیز برخی قطعات یا کل پنل باید تعویض شوند. در زمان خرید به اصل بودن و اورجینال بودن قطعات توجه داشته باشید. با توجه به اینکه متأسفانه متن قراردادهای بیع متقابل محرمانه تلقی شده و در دسترس نیست نمیتوان در خصوص رعایت حقوق مالکیت و حاکمیت ملی بر ذخایر نفتی در این قراردادها اظهارنظر نمود. ملاحظه میشود حقوق ناظری که دولت ایران تعیین کرده است توسط شرکت خارجی پرداخت میشود! قراردادهای بیع متقابل که شامل مراحل اکتشاف و توسعه میباشد اصطلاحاً به «نسل دوم قراردادهای بیع متقابل» معروف است هرچند که این اصطلاح جنبه رسمی ندارد و در اسناد حقوقی وزارت نفت ملاحظه نشدهاست. تعلق خواهد داشت». دقیقاً مشابه این ماده در قرارداد پیمانکاری اکتشاف و تولید بین شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای اروپایی (مصوب 1348) ملاحظه میشود: «نفتی که به موجب مقررات این قرارداد تولید میشود کلاً در سر چاه به شرکت ملی نفت تعلق خواهد داشت». </p>
تلگرام
<p> لغو این امتیازنامه به توصیه رضا شاه و تصویب مجلس شورای ملی در تاریخ 10/9/1311، کاشف از اعمال حق حاکمیت بر منابع نفتی است. شعار رعایت اصول حاکمیت و مالکیت بر منابع نفتی در قانون نفت 1353 با چنان قدرت و تأکیدی بیان شده است که گویی قانونگزار برای نخستین بار به این امر خطیر توجه کرده است: «منابع نفتی و صنعت نفت ایران ملی است و اعمال حق مالکیت ملت ایران نسبت به منابع نفتی ایران در زمینه اکتشاف، توسعه، تولید، بهرهبرداری و پخش نفت در سرتاسر کشور و فلات قاره منحصراً به عهده شرکت ملی نفت ایران است که رأسا یا به وسیله نمایندگیها و پیمانکاران خود در آن باره اقدام خواهد کرد». یافتههای این پژوهش نشان میدهد تجربة برند هتل در ارزش ادراکشدة مالی، ارزش ادراکشدة کارکردی و ارزش ادراکشدة اجتماعی تأثیر میگذارد؛ اما این تجربه بر ارزش ادراکشدة فردی تأثیر ندارد؛ بلکه ارزشهای ادراکشدة مالی، کارکردی و اجتماعی هستند که بر ارزش ادراکشدة فردی مؤثرند و درنهایت، ارزش ادراکشدة فردی در قوّت برند هتل تأثیر میگذارد.</p>
- شنبه ۰۵ آذر ۰۱ ۱۷:۵۱
- ۷ بازديد
- ۰ نظر