آناتومی نقش دین در سلامت جسم
<p> 1. شیعه میگوید: در وضو واجب است شستن دستها از بالا به پایین صورت گرفته و دست راست بر دست چپ مقدم شود. • پیشانى و پشت دستها را باید از بالا به پایین مسح کند و کارهاى آن را باید پشت سر هم بجا آورد. • موقع تیمم، انگشتر را از دست خارج کنید و اگر در پیشانى یا پشت دستها یا در کف دستها، مانعى باشد،مثلاً چیزى به آنها چسبیده باشد، باید بر طرف کند. کمک در مقدمات: چنانچه شخصی در کف دست وضو گیرنده آب بریزد ولی وضو گیرنده، خود اعضایش را بشوید و مسح نماید، اشکال ندارد؛ ولی ثواب وضو کم میشود؛ زیرا فقها فرمودهاند کمک کردن در مقدمات وضو مکروه است. 2- اگر بین کارهاى وضو به قدرى فاصله شود که وقتى مى خواهد جایى را بشوید یا مسح کند رطوبت جاهایى که شسته یا مسح کرده، خشک شده باشد وضو باطل است. 3 - طواف مستحبی: وقتی مُحرِم اعمال عمره یا حج را بجا آورد و از احرام خارج شد مستحب است هر وقت وارد مسجدالحرام میشود طواف کند و دو رکعت نماز بخواند در این طواف، وضو لازم نیست ولی برای نماز طواف باید وضو داشته باشد. جواب این است که همهی مردم هستند، آنهایی که آرایش را تشخیص میدهند -ولو متشرع هم نباشند ولی آرایش را میشناسند- اگر بگویند این کار آرایش است، آرایش محسوب شده و در غیر این صورت آرایش نیست. </p>
<p> بدون این کار فرد از دایره اسلام خارج است و کافر محسوب میشود. نسبت اینها با خدا است که به آنها ارزش میدهد و آن را برای فرد دینشناس مهم میکند. 2. در مسح سر، شیعه مسح قسمتی از جلوی سر (با رطوبت باقیمانده در دست) را واجب میداند، اما اهل سنت مسح هر قسمت از سر (آن هم با رطوبتی جدید) را صحیح دانسته و در اینباره شستن سر را هم کافی میدانند. تفاوت ریختن آب روی دست هاو پشت دست ها میان مردان و خانم ها، مستحب است و اگر هر دو از پشت آرنج و یا جلو دست آب بریزند وضو باطل نیست. در این رابطه باید توجه داشت؛ احکام فقهی، جنبه تعبدی دارد به این معنی که ما چون می دانیم اسلام دین حق است و کلیت دین را با دلایل قطعی و حق پذیرفتیم؛ یقین می کنیم که دستورات کوچک و بزرگ دارای حکمت و فلسفه است، از این رو هر چند که عقل ما به فهم مصلحت و فایده آنها دسترسی نداشته باشد، در پذیرش و عمل به آنها تردیدی نمی کنیم در مورد تمایز احکام بین زن و مرد مانند آنچه نام بردید این حداقل این نکته قابل تذکر است که بر خلاف آنچه گنجینه روشن سازی فمینیسم به دنبال آن است که مرز حریم های میان زن و مرد را از بین ببرد و به این وسیله کارکردهای مشابه برای مرد و زن تعریف نماید در اسلام همواره به تفاوت ساختاری و کارکردی بین زن و مرد اشاره و تاکید گردیده است.</p>
<p> البته باید توجه داشت که درباره حکمت این تفاوت مختصر در شیوه وضو، روایتی وجود نداشته و بر این اساس، ما آن را به عنوان امری تعبدی میپذیریم.آیا در احکام اسلامی فرقی بین وضوگرفتن مرد با زن اشاره شده است؟ 3. در مسح پا، اهل سنت، پا را تا بالای برآمدگی آن میشویند، ولی شیعه مسح پا را (با رطوبت باقیمانده از آب وضو در دست) واجب میداند. بر اساس فتوای بیشتر فقها در کلیت وضو و واجبات آن تفاوتی وجود ندارد و تنها فرقشان در برخی از آداب است؛ مانند اینکه براى مردها مستحب است که هنگام شستن آرنج از قسمت بیرونى آن شروع کنند و زنها از قسمت داخلى آن.چنانکه در روایتی امام رضاعلیه الاسلام فرمود: «خداوند عزّ و جلّ بر مردمان چنین مقرّر ساخته است که در وضو زن از درون دست شروع بکند و مرد از پشت دست»؛این تعبیر به جهت تأکید در استحباب است. حجت الاسلام والمسلمین گنجینه روشن صادق محمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به حرکت ناپسند و جاهلانه اخیر فردی در تعرض به یکی از متون مهم علم پزشکی به نام طب هاریسون گفت: نقش دین در سلامت جسم و سلامت روان بسیار زیاد است.</p>
<p> همان گونه که بسیاری از احکام و واجبات و اجزا و شرایط نماز در قرآن نیامده، بلکه در سنت پیامبر و ائمه علیه الاسلام وارد شده است.در نحوه وضو مستحب است مردان ابتدا آب را به پشت دست، سپس به باطن دست بریزند . اما در برخی از مستحبات وضو مانند ریختن آب بر دست تفاوتهایی وجود دارد. این مسئله واجب نیست.علت این فرقها بر کسی معلوم نیست، ولی به لحاظ محفوظ ماندن بانوان، در روایات سفارش شده که در کیفیت ایستادن، نشستن، رکوع و سجود، جمع و جور باشند. بله بعضی کارها عبادت نیست ولی وضو میخواهد؛ مثل دست زدن به خط قرآن و اسم خدا که در این صورت با وضو بودن لازم است؛ و همچنین دست زدن به نام پیامبر و معصومین علیهمالسلام بنابر احتیاط. ؛ پس لزوماً کسانی هم که مدرک دارند شاید نتوانند به این مهم دست پیدا کنند، پس در انتخاب طبیب نباید به ظاهر و مطب و مجوز توجه کرد، و همین امر بوده که در قدیم طبیبی که انتخاب می کردند و مورد اعتماد بوده تمام خانواده و اقوام به وی رجوع میکردند. • در تیمم بدل از غسل و یا هر تیممی، بعد از مسح پیشانى، یک بار دیگر کف دستها را به زمین بزند و پشت دستها را به همین صورتى که گفته شد، با کف دست دیگر مسح کند. </p>
<p> 1. شیعه میگوید: در وضو واجب است شستن دستها از بالا به پایین صورت گرفته و دست راست بر دست چپ مقدم شود. • پیشانى و پشت دستها را باید از بالا به پایین مسح کند و کارهاى آن را باید پشت سر هم بجا آورد. • موقع تیمم، انگشتر را از دست خارج کنید و اگر در پیشانى یا پشت دستها یا در کف دستها، مانعى باشد،مثلاً چیزى به آنها چسبیده باشد، باید بر طرف کند. کمک در مقدمات: چنانچه شخصی در کف دست وضو گیرنده آب بریزد ولی وضو گیرنده، خود اعضایش را بشوید و مسح نماید، اشکال ندارد؛ ولی ثواب وضو کم میشود؛ زیرا فقها فرمودهاند کمک کردن در مقدمات وضو مکروه است. 2- اگر بین کارهاى وضو به قدرى فاصله شود که وقتى مى خواهد جایى را بشوید یا مسح کند رطوبت جاهایى که شسته یا مسح کرده، خشک شده باشد وضو باطل است. 3 - طواف مستحبی: وقتی مُحرِم اعمال عمره یا حج را بجا آورد و از احرام خارج شد مستحب است هر وقت وارد مسجدالحرام میشود طواف کند و دو رکعت نماز بخواند در این طواف، وضو لازم نیست ولی برای نماز طواف باید وضو داشته باشد. جواب این است که همهی مردم هستند، آنهایی که آرایش را تشخیص میدهند -ولو متشرع هم نباشند ولی آرایش را میشناسند- اگر بگویند این کار آرایش است، آرایش محسوب شده و در غیر این صورت آرایش نیست. </p>
<p> بدون این کار فرد از دایره اسلام خارج است و کافر محسوب میشود. نسبت اینها با خدا است که به آنها ارزش میدهد و آن را برای فرد دینشناس مهم میکند. 2. در مسح سر، شیعه مسح قسمتی از جلوی سر (با رطوبت باقیمانده در دست) را واجب میداند، اما اهل سنت مسح هر قسمت از سر (آن هم با رطوبتی جدید) را صحیح دانسته و در اینباره شستن سر را هم کافی میدانند. تفاوت ریختن آب روی دست هاو پشت دست ها میان مردان و خانم ها، مستحب است و اگر هر دو از پشت آرنج و یا جلو دست آب بریزند وضو باطل نیست. در این رابطه باید توجه داشت؛ احکام فقهی، جنبه تعبدی دارد به این معنی که ما چون می دانیم اسلام دین حق است و کلیت دین را با دلایل قطعی و حق پذیرفتیم؛ یقین می کنیم که دستورات کوچک و بزرگ دارای حکمت و فلسفه است، از این رو هر چند که عقل ما به فهم مصلحت و فایده آنها دسترسی نداشته باشد، در پذیرش و عمل به آنها تردیدی نمی کنیم در مورد تمایز احکام بین زن و مرد مانند آنچه نام بردید این حداقل این نکته قابل تذکر است که بر خلاف آنچه گنجینه روشن سازی فمینیسم به دنبال آن است که مرز حریم های میان زن و مرد را از بین ببرد و به این وسیله کارکردهای مشابه برای مرد و زن تعریف نماید در اسلام همواره به تفاوت ساختاری و کارکردی بین زن و مرد اشاره و تاکید گردیده است.</p>
<p> البته باید توجه داشت که درباره حکمت این تفاوت مختصر در شیوه وضو، روایتی وجود نداشته و بر این اساس، ما آن را به عنوان امری تعبدی میپذیریم.آیا در احکام اسلامی فرقی بین وضوگرفتن مرد با زن اشاره شده است؟ 3. در مسح پا، اهل سنت، پا را تا بالای برآمدگی آن میشویند، ولی شیعه مسح پا را (با رطوبت باقیمانده از آب وضو در دست) واجب میداند. بر اساس فتوای بیشتر فقها در کلیت وضو و واجبات آن تفاوتی وجود ندارد و تنها فرقشان در برخی از آداب است؛ مانند اینکه براى مردها مستحب است که هنگام شستن آرنج از قسمت بیرونى آن شروع کنند و زنها از قسمت داخلى آن.چنانکه در روایتی امام رضاعلیه الاسلام فرمود: «خداوند عزّ و جلّ بر مردمان چنین مقرّر ساخته است که در وضو زن از درون دست شروع بکند و مرد از پشت دست»؛این تعبیر به جهت تأکید در استحباب است. حجت الاسلام والمسلمین گنجینه روشن صادق محمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به حرکت ناپسند و جاهلانه اخیر فردی در تعرض به یکی از متون مهم علم پزشکی به نام طب هاریسون گفت: نقش دین در سلامت جسم و سلامت روان بسیار زیاد است.</p>
<p> همان گونه که بسیاری از احکام و واجبات و اجزا و شرایط نماز در قرآن نیامده، بلکه در سنت پیامبر و ائمه علیه الاسلام وارد شده است.در نحوه وضو مستحب است مردان ابتدا آب را به پشت دست، سپس به باطن دست بریزند . اما در برخی از مستحبات وضو مانند ریختن آب بر دست تفاوتهایی وجود دارد. این مسئله واجب نیست.علت این فرقها بر کسی معلوم نیست، ولی به لحاظ محفوظ ماندن بانوان، در روایات سفارش شده که در کیفیت ایستادن، نشستن، رکوع و سجود، جمع و جور باشند. بله بعضی کارها عبادت نیست ولی وضو میخواهد؛ مثل دست زدن به خط قرآن و اسم خدا که در این صورت با وضو بودن لازم است؛ و همچنین دست زدن به نام پیامبر و معصومین علیهمالسلام بنابر احتیاط. ؛ پس لزوماً کسانی هم که مدرک دارند شاید نتوانند به این مهم دست پیدا کنند، پس در انتخاب طبیب نباید به ظاهر و مطب و مجوز توجه کرد، و همین امر بوده که در قدیم طبیبی که انتخاب می کردند و مورد اعتماد بوده تمام خانواده و اقوام به وی رجوع میکردند. • در تیمم بدل از غسل و یا هر تیممی، بعد از مسح پیشانى، یک بار دیگر کف دستها را به زمین بزند و پشت دستها را به همین صورتى که گفته شد، با کف دست دیگر مسح کند. </p>
- پنجشنبه ۲۰ بهمن ۰۱ ۱۸:۲۲
- ۵ بازديد
- ۰ نظر