<p> تحقیقات صورتگرفته یا با استفاده از پایگاههای نمایهسازی است که بسیاری از مجلات ایرانی در آنها نمایه نمیشوند و یا اینکه به تولید داده در سطحی محدود میپردازند. دسته دیگری از شاخصهای تحلیل شبکه، شاخصهای جزئی هستند که به ویژگیهای موضعی و محلی رئوس شبکه میپردازند. فصل یکم از جلد هشتم کتاب به موضوعات تعرفههای سفر زیارتی، کنترل مبادلات ارزی، بخشودگی بدهیهای سفر زیارتی و نتایج آن (۱۹۵۲) میپردازد. فصل پنجاه و یکم به سخنرانی ملکعبدالعزیز از بیتالله میپردازد و موضوعاتی همچون زیارت مفتی اورشلیم، شکایات مرتبط با حج و پوشش خبری مطبوعات سوری را بررسی میکند. فصل بیستم موضوع زیارت از مبدأ ترکیه (۱۹۵۴) را ارزیابی میکند. فصل بیست و یکم گزارشی کلی از زیارت سال ۱۳۷۳ قمری (۱۹۵۴) ارائه میدهد. فصل سی و یکم محدودیتهای سفر زیارتی حج از مبدأ ترکیه (۱۹۵۶) را برمیشمارد و در فصل سی و دوم به مدیریت حج نیجریه و کمک پاکستان بعد از تیرگی روابط عربستان سعودی - بریتانیا در سالهای 1956 ـ 1957 اشاره شده است. منظور دیگرنوشت، تفسیر قسمت نامفهوم یک متن است. درجة یک گره در یک شبکة اجتماعی نشاندهندة تعداد ارتباطهای آن گره با سایر گرههای تشکیلدهندة شبکه است. فصل پنجاه و شش، شامل مصاحبه با ولیعهد سعودی و اقداماتی برای مقابله با تبلیغات کمونیستی در میان زائران (۱۹۵۰) است.</p>
<p> فصل پنجاه و چهار به سفر زیارتی مردم فیلیپین (۱۹۵۰) اشاره دارد و در فصل پنجاه و پنج به سفر حج مردم مراکش (منطقه اسپانیایی) و کمک اسلامی به مردم فلسطین (۱۹۵۰) پرداخته شده است. در فصل پنجاه و هفتم زیارت مردم افغانستان و استان سین ـ کیانگ (۱۹۵۰) بررسی میشود. در فصل سی و نهم به زیارت مکه و نقش شاهزاده عبدالله الفیصل (۱۹۵۸) اشاره میشود. محتوای فصل چهل و پنجم توصیف شخصی از سفر حج در طی سالهای 1964 ـ 1988 است و در این فصل به زیارت جلال آل احمد در سال ۱۹۶۴ از کتابش خسی در میقات (انتشارات سه قاره، واشنگتن دی سی، ۱۹۸۵)، زیارت مالکوم لیتل (Malcom Little) در سال ۱۹۶۴ از کتاب اتوبیوگرافی مالکوم ایکس (هاچینسون، ۱۹۶۵(، زیارت شهابالدین در سال ۱۹۸۱ از کتاب حج در کانون توجه (انتشارات اپن، لندن، ۱۹۸۶) و زیارت عباس مبارک از کتاب برگی از نشریه صوفی (ناشر عبدالوهاب بوآس، انتشارات المنت، ۱۹۸۸) اشاره شده است. </p>
<p> قوانین مربوط به سفر زیارتی اتباع نیجریه به مکه و موقعیت اتباع نیجریهای محبوس و همچنین موضوع ذخیره کمکهای پزشکی (۱۹۵۷) در فصل سی و پنجم بررسی شده است. فصل سی و هشتم خواننده را در کتاب گردون ملاقات پادشاه عربستان با نماینده رئیس جمهور ناصر، در طول عمره مکه، (۱۹۵۷) قرار میدهد. و دوم است. موضوع مشکلات زائران نیجریایی و حملات پیدرپی به آنها و ملاقات با حاکمان نیجریایی (۱۹۵۵) در فصل بیست و سوم بررسی شده است. محاسن و معایب فانتزی ژانری و عناصر این نوع ادبی در مقاله معرفی و بررسی شده است. با توجه به عبارت عربی و ترجمة فارسی آن، تفاوت ضربالمثلها در فرهنگهای دو زبان، بسیار رخ مینماید و مترجم با نظر بر موقعیت سخن با روش بومیسازی نظریة نیومارک، معادل فرهنگی مناسب آن را در فارسی آورده است. تنظیم تاریخ حج و غیبت ملکعبدالعزیز از حج سال ۱۹۴۷ موضوعات فصل چهل و هفت است و جنبههای مالی و اقتصادی حج سال 1367 قمری (۱۹۴۸) در فصل بعدی آمده است. فصل دهم زیارت از مبدأ اتحاد جماهیر شوروی سابق (۱۹۵۳) را توصیف میکند.</p>
<p> فصل بیست و ششم محدودیتهای سفر زیارتی از مبدأ ترکیه (۱۹۵۵) را بر میشمارد و در فصل بیست و هفتم به تعداد و ملیت زائرانی که سال ۱۹۵۵ (۱۳۷۴ قمری) از بندر عقبه تردد داشتند، اشاره میکند. فصل نوزدهم موضوعات رقابت بر سر عقد قرارداد حملونقل دریایی زائران، سرپرستی خط آهن حجاز و عدم تبلیغات شوروی (۱۹۵۴) را بررسی میکند. طرح تحریم حج و متعاقباً تصمیم به عدم افزایش تعرفهها، موقعیت هیئت مسلمانان سراسر هند و سفر زائران از مبدأ آفریقا (۱۹۴۷) در فصل چهل و ششم از جلد هفتم بررسی شده است. پل هوایی ایالات متحده آمریکا و صندوق رفاه زائران مکه و تصمیم بر عدم تکرار حملونقل هوایی زائران در سالهای آتی (1950ـ1958) از موضوعاتی است که در فصل چهارم بررسی میشود. در فصل یازدهم به زیارت از مبدأ مصر، سوریه و ایران (۱۹۵۳) اشاره شده است و فصل بعدی به موضوع احیای مسیر زیارت از منطقه حضرموت (۱۹۵۳) میپردازد. هر دو شخصیت درپی اندیشه های درونی تصمیم می گیرند که راهی این مسیر شوند. در فصل بیست و چهارم به رفاه زائران مالایی، و در فصل بیست و پنجم به موضوع مسیر حج از دمشق، کنترل مرزها و سوء استفاده از زائران (۱۹۵۵) اشاره شده است. زیارت و مهاجرت غیر قانونی (1953) موضوع فصل ششم از جلد هشتم کتاب است.</p>
- پنجشنبه ۲۰ بهمن ۰۱ ۱۸:۱۵
- ۶ بازديد
- ۰ نظر